Yummy Cupcake -->

Sunday, March 11, 2012

Tutup Aurat Sangat Susah?

Tarikh: 11/03.2012
Tempat: My own world
Mood: hmmm

Salam... Firstly i wanna higlight that i'm  not ustazah... not budak sekolah agama... I'm just a simple person who common in making mistakes.. But today i would like to talk about aurat.. Sekarang ni dah ramai pakai tudung.. Then timbul isu tudung tu tak boleh pakai.. tudung ni tak boleh pakai.. tak boleh pakai cam tu tak boleh pakai camni.. sampai rasa macam susah sangat2.. Tapi kita harus ingat semua ini datangnya dari Allah.. Actually tutup aurat tu tak susah pun.. Sebab dunia sekarang yang taksub dengan fesyen2 so kita rasa apa yang digariskan dalam Islam tu sangat susah.. kita kadang2 rasa rimas..tapi sebenar rimas tu datang dari diri kita yang termakan hasutan syaitan

Aq tak tahu macam mana dengan u all but buat aq yang baru nak masuk tahun kedua bertudung..  aq pernah ada pengalaman berdiri depan cermin then rasa.. "haish pelik aih tutup sampai lengan ni nampak tak sylo.. so diselaknya sampai kesiku lengan..haaa baru stylo.." Begitu la aq yang termakan bisikan syaitan... Ada lagi bila pakai baju besar.. "hmmm... nampak gemuk la..ahh tukaq baju la" dah pakai baju yang agak sendat..tewas lagi.. bila melabuhkan tudung ke dada... " ish, macam makcik2 la...tak stylo.. kasi pendek sikit.." tewas lagi... Tiba masa menconteng muka... sudah pandai make up2 semua.. bila azan berkumandang.. "ala.. nanti kena makeup lain lak.. bukan eyeliner camni senang jadi" tengok tewas lagi... Pakai stoking then " hish, pelik aih pakai stoking dengan kasut camni.. so tak matching.." tewas lagi... baju jarang " ahh tak pa la sikit ja..pakai singlet ja la.."  tewas lagi dan lagi..

Begitu la part2 yang kita selalu lupa.. kerana ingin kan stylo maka lupakan semua niat pada awal pemakaian tudung dilupakan... Aq bukan si pemakai tudung yang sempurna.. Aq juga alpa.. aq juga selalu tewas.. Dan aq harap sedikit semi sedikit aq boleh dan pasti akan memakai sesempurnanya.. Dulu stoking selalu tidak ada dalam list.. kononnya kaki orang tak nampak..kononnya bagi aq laki tak akan ada nafsu bila tengok kaki.. Tapi lupa kaki itu juga termasuk dalam aurat yang wajib ditutup.. Allah suruh buat tak nak buat.. Bila kaki dah asyik kena gigit nyamuk baru nak pakai..dan dah selesa pakai stoking sekarang.. :)

Kalau kita tak boleh nak buat semua.. buat sikit2..ikut sikit2.. Dugaan itu memang banyak.. biar tak stylo asal kita mematuhi apa yang sepatutnya.. Biarkan orang berkata2.. Sudah menjadi lumrah manusia mencari  kesalahan manusia.. Tengok macam orang2 yang bergelar Ustaz dan Ustazah.. mereka itu manusia tak lari dari kesalahan tapi kita carik juga kesalahan mereka.. Orang yang baru nak melakukan kebaikan jugak  manusia suka nak carik kesalahan, menghina, memerli.. apa salahnya memberi kata2 semangat.. Contoh seorang perempuan yan baru nak memakai tudung.. boleh jadi pada awalnya dia tak akan memakai dengan sempurna.. Lagi elok kita menasihati dan menunjuk cara dengan bijaksana kepadanya dari terus mencaci " hoi.. tak payah la pakai tudung kalau dah ketat sana sini.. hoi tudung ja labuh.. seluar ketat gak".. Satu persoalan " Jika one day kita jalan2 then baju kita koyak sikit yang menampakkan sikit lengan atau kaki.. apa tindakan kita?" mesti kita akan cover atau mencari pakaian lain.. habis kenapa tak koyak kan lagi pakaian itu dah alang2 nampak sikit? Konsep yang sama boleh di apply pada mereka2 yang tak memakai dengan sempurna.. Ajar mereka dengan cara yang bijaksana.. bukan menghina, mencaci, memerli atau sebagainya..

Jika niat kita memakai tudung itu kerana Allah maka patuhi la seperti mana yang tertulis.. Jika cuma sekadar berfesyen mengikuti fesyen semasa.. ikuti garis panduan..mana tahu satu hari nanti kamu akan memakai tudung dengan niat kerana Allah S.W.T.. Dosa sehelai rambut  itu tetap dikira meskipun kamu berkata " Tidak sampai seru". "Tak dapat hidayah lagi "..amin..


1 comment:

uyaitusaya said...

susah bila ramai tak faham konsep islam :')