Yummy Cupcake -->

Tuesday, January 11, 2011

Bila Lelaki Beri Salam

Tarikh: 11/1/11
Tempat; My own world
Mood: ish2..

Salam,

"Assalamualaikum.....sorang je?"
"Hai..Assalamualaikum..."

emm u all mest pernah di kata macam ni kan.. tak kira la time lonely la time jalan dengan kengkawan... So annoying kan..ke u all suka hahaha... Maksud aq disini bukan annoying sebab beri salam.. tetapi lebih kepada niat mereka tu.. Memang gila annoying kan.. Emm maybe lebih kepada takot la..hehe kalau setakat junior and senior ke tak pe la kan dah under 1 branch.. ni bagi kes2 tak kenal tak pernah nampak..

So dulu time tak baca buku..aq kalau kena kes2 cam ni.. lebih2 kalau lonely tengah ayu2 jalan sesorang hahaha perasan.. honestly aq takot.. takot nak jawab ke x.. ye la tak jawab salamberdosa tu kan.. Bila jawab masyarakat kata suka layan lelaki lak..aduii...Selalunya aq akan jawab then jalan terus.. yela time tak baca buku dulu..

Then sekarang ni jawab dalam hati je.. So bila kita dah tak jawab salam diberi.. Depa pun akan kata ayat2 standard seperti " Berdosa taw tak jawab salam".. "Mak saya kata berdosa tak jawab salam".. time tu la nak kata mak depa kata la atuk depa kata la apa2 ja la.. Pada aq itu jawapan standard nak cover malu tak dilayan haha.. Memang la ada betul berdosa tak jawab.. Tapi depend on the situation la bro...

So ladies kalau kena kacau macam ni jangan jawab salam tau.. Tak kira muka dia handsome macam Jacob dalam Twilight tu sekali pun hahaha...wah macam jahat jek hasut tak jawab.. actually macam ni.. selalunya depa ni nak tengok respond kita jek.. bila kita dah jawab.. mula la nak tanya nama la nama bapa la no telefon la no IC la haha saja tokok tambah..

Why i said "jangan jawab"?? sebab jawapannya akan didokong teguh dengan petikan dari buku "501 Persoalan Fikah Wanita".. Soalan yang ke 449 yang berbunyi:

"Apakah hukum seorang wanita menjawab salam seorang lelaki yang bukan mahramnya??" -Harus hukumnya.. Pada umumnya memberi salam adalah sunat dan menjawab salam adalah wajib. Walau bagaimanapun, dalam situasi dimana seorang lelaki memberi salam kepada wanita yang bukan mahramnya wanita itu tidak wajib menjawab salam itu sekiranya dia takut akan berlaku fitnah. Sekiranya dia takot difitnah dia boleh mendiamkan diri atau menjawab secara perlahan atau di dalam hati akan salam lelaki itu-

ok if next time depa cakap tak jawab dosa u all boleh buat tak tahu jek.. atau nak lagi advanced hafal artikel atas ni then ceramah kat depa.. but my suggestion better diam ye..haha Kadang2 tu pakcik2 pun ada tegur jugak..So kita ni tersepit antara hormat pakcik tu dan fikir masyarakat kata kita perempuan gedik suka layan lelaki yang tak kenal..


p/s; so ayat standard depa tu tak leh diguna pakai lagi..

1 comment:

nurul said...

Saya pun berasa baik berdiam atau jawab selamat petang ke etc.Sebab bagi perempuan bila kite menjawab salam pada lelaki yang bukan mahram kita akan mengundang satu situasi yang tidak selesa indirectly.